EN | NL
MENU

12/01

Onderwijsparade

Op donderdag 12 januari vindt de tweede editie van de Onderwijsparade plaats. De Onderwijsparade is een hogeschoolbreed evenement voor en door docenten, waar ervaringen en ideeën over onderwijsvernieuwing met elkaar worden uitgewisseld.

De nieuwe onderwijsvisie van Hogeschool Rotterdam vraagt opleidingen in beweging te komen, zie ook de uitnodiging van het CvB over het vervolg van Onze Agenda. Met het thema Onderwijs in beweging worden op de Onderwijsparade best practices en werksessies geprogrammeerd. Van alle deelnemers wordt een actieve bijdrage verwacht. Denk mee en doe mee: kom in beweging!

Een van de themas deze dag is:
Leerwerkomgevingen: wat is dat eigenlijk en hoe doe je dat?
In contextrijk onderwijs werken studenten, docenten, onderzoekers en professionals uit de praktijk samen in een leerwerkomgeving. Maar wat is nu eigenlijk een leerwerkomgeving? Er zijn veel verschillende vormen en doelen. In twee rondes verkennen we met elkaar welke leerwerkomgevingen er al zijn en wat we daarvan kunnen leren.

Na een korte aftrap heb je de mogelijkheid om twee of drie leerwerkomgevingen nader te verkennen. In de eerste ronde zijn dat de Communities bij COM en de leerwerkomgeving van CMI. Halverwege de sessie ruil je van tafel en heb je de mogelijkheid om over de andere leerwerkomgeving in gesprek te gaan.

De tweede ronde volgt dezelfde opzet. Daarbij kun je plaatsnemen aan tafel bij de leergemeenschap van ISO, de Communities of practice van EMI en de Labacademy van BML.

EMI gaat in ronde 2 bij de Labacademy graag in gesprek met de bezoekers over:

Tinkeren op Zuid
De stad heeft professionals nodig die kritisch, nieuwsgierig en maatschappelijk bewust zijn. In samenwerking met partners en opleidingen van de Hogeschool Rotterdam, biedt Expertisecentrum Maatschappelijke Innovatie (EMI) een leeromgeving die studenten en docenten uitdaagt hun professionele kwaliteiten en ontwikkeling te verbinden aan complexe uitdagingen op Zuid. In Communities of Practice (CoP’s) wordt op een eigenwijze manier oplossingsgericht gewerkt,  door te tinkeren (letterlijk: intelligent te knutselen en over grenzen heen te kijken) en letterlijk in de stad aan de slag te gaan. 

  •          Hoe pel je een complex probleem af en maak je hier spannende opdrachten van?
  •          Wat betekent het voor de studenten?
  •          Hoe kun je leren van mislukken en lol hebben in creatief denken en doen zonder meteen te weten wat de goede oplossing is?
  •          Maar ook, wat vraagt het van docenten en praktijkpartners?
  •          En, hoe kan innovatie vertaald worden naar het curriculum van de opleidingen?

 

 

 

 

Contact info

Wilt u contact opnemen met EMI?

Email: EMIopzuid@hr.nl
Telefoon: 010 794 5946