EN | NL
MENU

'Kunstenaars en ontwerpers leveren onmisbare bijdragen aan maatschappelijke uitdagingen'

16/02/2017

Jeroen Chabot - directeur Willem de Kooning reageert op de CPB-uitkomsten van de doorrekening verkiezingsprogramma's  ‘Keuzes in Kaart 2018-2021’ (bron: wdka.nl)

VVD en ChristenUnie willen het aantal studenten in het kunstonderwijs halveren met een korting van 100 miljoen. Zonder enig argument wordt er nu, na het onderzoek van Robbert Dijkgraaf en een sectorplan van het kunstonderwijs, opnieuw de aanval op de kunsten geopend. En wederom via het kunstonderwijs. En dat terwijl onze jeugd al weinig gelegenheid heeft om in het primair en secundair onderwijs van kunsteducatie te genieten. De doorstroom naar een beroep in de kunsten wordt zo vrijwel onmogelijk gemaakt. Onze kinderen moeten in Nederland steeds meer concurreren met buitenlandse jongeren, terwijl het aantal studentplaatsen in het hoger onderwijs voor de kunsten steeds kleiner wordt. En waarom?

Is er geen werkgelegenheid voor de afgestudeerden? Niet voor elke kunstdiscipline bestaat er een reguliere arbeidsmarkt zoals bijvoorbeeld voor kunstenaars in de podiumkunsten of beeldend kunstenaars, maar het perspectief van afgestudeerden in de kunsten is nog altijd iets beter dan dat van studenten uit het economische domein (0,4%) en zelfs substantieel (1.3%) beter dan agro en food opleidingen[1]. Geen reden dus om het aantal studenten voor het kunstonderwijs te halveren.

Waarschijnlijk bestaat bij de politici van de VVD en ChristenUnie nog altijd de opvatting dat het kunstonderwijs bestaat uit door sex en drugs gedreven ‘gekken’ die met subsidie gesteund een luizenleventje willen leiden. In werkelijkheid zijn kunstenaars en ontwerpers gedreven mensen die vanuit hun talenten belangrijke bijdragen leveren aan grote uitdagingen waar de samenleving voor staat. Juist de vaak gedreven houding en brede scope van denken stelt deze mensen in staat om met onconventionele benaderingswijzen oplossingen aan te dragen voor grote maatschappelijke vraagstukken. Om die reden is bijvoorbeeld design thinking een methode van onderzoeken en werken geworden die bij talloze andere beroepen wordt geïncorporeerd.

Ons kunstonderwijs is gericht op de samenleving. Onze studenten werken samen met de gemeente, in wijken met welzijnswerkers, met grote bedrijven als Deloitte, Schiphol, Shell. Dat doen ze omdat die bedrijven de grote toegevoegde waarde van deze studenten zien. Studenten van de Willem de Kooning Academie houden zich bezig met uiteenlopende maatschappelijke vraagstukken, zoals:

  • Hoe kun je het leeglopende winkeldomein van de stad nieuw leven inblazen door gebruik te maken van offline en online verkoopstrategieën? Dat doen onze studenten samen met bedrijven als de Bijenkorf, Media Markt en Donner.
  • Hoe kun je door het ontwikkelen van spellen obesitas bij kinderen in de Rotterdamse wijk Beverwaard te lijf gaan?
  • Hoe kun je op basis van de energie, die vrijkomt bij het op natuurlijke wijze reinigen van het vervuilde Maaswater, de stad van zijn noodzakelijke energie voorzien?
  • Hoe kun je smart kleding ontwerpen om verzorgers tijdig te informeren over de gezondheidstoestand van een patiënt? Dat bespaart tijd en geld en levert een menswaardig bestaan voor zieken en ouderen.

Dáár zijn we mee bezig. We richten ons daarbij op die studenten die werkelijk getalenteerd zijn. Het kunstonderwijs heeft selectie voor de poort. Slechts één op de vijf studenten wordt toegelaten! De vraag naar ons onderwijs is dus vele malen groter dan het aanbod.
Wat zal er gebeuren als de VVD en ChristenUnie hun zin krijgen? Bij halvering zullen veel conservatoria en academies onder de oude opheffingsnorm vallen. Een instituut met minder dan 600 studenten wordt bedrijfsmatig niet levensvatbaar geacht. Dat betekent dat bijvoorbeeld de Gerrit Rietveld Academie, Codarts en de Eindhovense Design Academy alleen nog met niet EU-studenten overeind kunnen blijven. Dat kunstonderwijs wordt dus eigenlijk privaat. Steden mogen hun kunstonderwijs vaarwel zeggen: in het Noorden wordt het of Groningen of Leeuwarden, in Brabant wordt het of Den Bosch of Breda. Enschede en Zwolle raken vrijwel zeker hun kunstonderwijs kwijt. Maastricht en Tilburg vervagen naar een creatieve tak bij andere opleidingen. En dat staat vervolgens te gebeuren: nieuwe pseudo kunstopleidingen zullen als paddenstoelen uit de grond rijzen. De vraag is immers groot!

Jeroen Chabot
Directeur Willem de Kooning Academie

[1] De cijfers zijn afkomstig uit het factsheet kunstonderwijs Vereniging Hogescholen

 

Contact info

Wilt u contact opnemen met EMI?

Email: EMIopzuid@hr.nl
Telefoon: 010 794 5946