EN | NL
MENU

Vijf winnaars!

11/03/2015

Op dinsdag 10 maart was de uitreiking van de prijsvraag Toolkit Mentoren op Zuid.

Eén op één begeleiding geven aan een leerling van een middelbare school in Rotterdam Zuid. De studenten die meedoen aan het programma Mentoren op Zuid doen dit maar al te graag. Hen werd gevraagd een activiteit uit te werken en op te sturen, die je als studentmentor (de student) samen met je mentee (de leerling) uit kunt voeren. Alle inzendingen worden gebundeld in een Toolkit. Deze Toolkit wordt vervolgens ingezet bij de mentoractiviteiten. De inzendingen werden beoordeeld op toepasbaarheid, innovativiteit, praktijkervaring, de wijze van inzending en uitwerking. De winnaars van vijf beste ideeën ontvingen een cheque, variërend van 100 tot 500 euro.

De driekoppige jury bestaande uit dhr. Saddik, docent bij Rotterdams Vakcollege De Hef, Sayida Goedhoop, programmamanager Stichting de Verre Bergen en Angelien Sanderman (lid College van Bestuur Hogeschool Rotterdam en voorzitter van de jury), heeft uit alle inzendingen een top 5 gemaakt. De vijf winnende studenten ontvingen uit handen van de juryvoorzitter de prijs van Mentoren op Zuid.

Eerst werden de vierde en de vijfde prijs uitgereikt. Dirk Ufkes, student Lerarenopleiding Maatschappijleer, won de vijfde prijs voor zijn inzending ‘Gamification’. Zijn idee legt de link tussen onderwijs en games om zo het onderwijssysteem te (r)evolutioneren. Door onderwijzers goed in te lichten en spellen goed te kiezen kan een leerling op een leuke manier veel leren. Mijke Star, student Docent Beeldende Kunst en Vormgeving, heeft weer een heel ander idee: zij bedacht dat je met M&M’s meer over elkaar te weten kunt komen. Elke kleur M&M staat voor iets anders. Zo is bijvoorbeeld rood ‘Vertel iets over gisteren’, geel ‘Vertel iets over toen je jong was’ en blauw ‘Vertel iets dat je vorige week geleerd hebt’. Mijke won met dit idee de vierde prijs.

De derde prijs ging naar Nikki Frederiksz, student Leisure Management. Zij bedacht het spel ‘Wie ben jij?’ , een variant op het welbekende spel ‘Wie ben ik?’ Door middel van kaartjes met categorieën en ja- of nee-vragen leer je elkaar beter kennen. De jury vond dit spel naast goed toepasbaar ook nog eens zeer innovatief.

Vier van de vijf prijswinnaars Toolkit Mentoren op Zuid

Arjan Spruit, student Lerarenopleiding Geschiedenis, ging er met de tweede prijs vandoor. Hij wil het (zelf)vertrouwen van de mentees vergroten door hen een weerbaarheidstraining te geven. Hij gaat hierbij uit van gedrag, houding en concentratie. De jury vond dit een zeer goed idee omdat dit idee vooral voor de lange termijn veel goeds kan doen voor de mentees. Arjen was helaas niet aanwezig bij de prijsuitreiking.

De hoofdprijs ging naar Jill Hilda Bouman, student SPH, voor haar idee ‘De Toekomstlijn’. Het doel van deze activiteit is om kennis te vergaren over de achtergrond en de toekomstplannen van zowel de mentor als de mentee. Door tijdens de eerste bijeenkomst samen een tijdlijn te maken vanaf het geboortejaar van de mentee, tot aan het huidige jaar + 5 jaar (de toekomst), kunnen ze kijken naar de doelen die de mentee samen met zijn mentor wil behalen en wat zijn/haar plannen zijn voor de toekomst. De jury vond dit idee unaniem het beste. Het idee richt zich niet alleen op de toekomst maar betrekt ook het verleden erbij. Zo kunnen doelen goed worden geformuleerd waar de mentee ook in de toekomst veel baat bij kan hebben. Tevens is het een geweldige manier om elkaar te leren kennen.

 De jury en het bestuur en team van Mentoren op Zuid wensen de winnaars geluk met de prijs en veel succes in de toekomst.

 

 

Contact info

Wilt u contact opnemen met EMI?

Email: EMIopzuid@hr.nl
Telefoon: 010 794 5946