Ontmoet Ishani, een vierdejaars student Technische Bedrijfskunde, die terugblikt op haar tijd als mentor bij Mentoren op Zuid (MoZ). Haar ervaring biedt een fascinerend inzicht in hoe mentorschap niet alleen de mentees, maar ook de mentoren zelf kan transformeren.
Hoe ben je bij Mentoren op Zuid terechtgekomen?
“Ik kende Mentoren op Zuid al voordat ik op de hogeschool zat,” begint Ishani. “Mijn zusje en klasgenoten hadden mentoren op Zuid, dus ik was er al mee bekend. Het was een bekend concept voor mij, vooral omdat het al aanwezig was op mijn middelbare school”
Hoewel de mentoren op haar school actief waren, was het de positieve verhalen van haar klasgenoten die haar interesse wekten. “Mijn klasgenootjes vertelden positieve verhalen over hun ervaringen, en dat trok me aan,” zegt ze.
Heeft jouw ervaring als mentor je kijk op onderwijs veranderd?
“Niet zozeer,” geeft Ishani toe. “De problemen van mijn mentees waren vrij algemeen, zoals ADHD of problemen thuis. Het waren situaties waar ik al eerder over gehoord had, dus het was niet nieuw voor me.”
Toch benadrukt Ishani dat haar ervaring haar meer bewust heeft gemaakt van de uitdagingen die kinderen in Zuid dagelijks tegenkomen. “Misschien komt het omdat ik zelf in Zuid ben opgegroeid en de situaties herkende van mijn klas. Het voelde bekend voor mij.”
Wat vond je het meest uitdagend aan het mentorschap?
“De grootste uitdaging was om een plan te bedenken hoe ik mijn mentee kon helpen,” vertelt Ishani. “Mijn mentee was een meisje dat problemen had thuis en op school. Ze voelde zich vaak alleen en had geen vrienden. Het was moeilijk om te weten hoe ik haar het beste kon ondersteunen.”
Ishani vond een manier om deze uitdaging aan te gaan door haar mentee actief te betrekken bij activiteiten en spelletjes. “We deden spelletjes waarbij we vragen stelden, zoals ‘kies je optie A of optie B?’ Zo leerden we elkaar beter kennen op een speelse manier.”
Hoe bouwde je een band op met je mentee?
“Het klikte eigenlijk vrij snel,” herinnert Ishani zich. “Mijn mentee koos mij als haar mentor omdat ze mijn opleiding interessant vond. We begonnen met simpele vragen en activiteiten om elkaar beter te leren kennen.”
Door deze activiteiten creëerde Ishani een veilige omgeving waarin haar mentee zich kon openstellen. “Ze vertelde me dat ze het fijn vond om met mij te praten omdat ze zich vaak alleen voelde en geen vriendinnen had op school. Het gaf me veel voldoening om te zien dat ze zich comfortabeler begon te voelen.”
Wat zou je willen verbeteren aan het programma Mentoren op Zuid?
Ishani heeft enkele suggesties voor verbeteringen. “Ik zou de tijd die we voor onszelf hadden tijdens de mentoruren, volledig aan de mentees besteden. Er gaat veel tijd verloren aan administratieve taken en presentielijsten. Als we meer tijd zouden hebben voor de persoonlijke band en ontwikkeling, zou dat echt helpen.”
Wat neem je mee uit je ervaring als mentor?
“Ik ben trots op het feit dat ik mijn mentee heb kunnen helpen om zich meer op haar gemak te voelen,” zegt Ishani. “Ze was heel open naar mij toe en we konden goede gesprekken voeren. Het gaf haar een boost in zelfvertrouwen, en dat vond ik mooi om te zien.”
Hoe zie je de waarde van Mentoren op Zuid in Rotterdam?
“Zuid is een plek waar jongeren vaak meer problemen hebben dan in andere delen van de stad. De mentoren kunnen echt een verschil maken door de extra hulp en persoonlijke aandacht die ze bieden,” legt Ishani uit. “Het is waardevol omdat het jongeren niet alleen academisch ondersteunt, maar ook op persoonlijk vlak.”
© 2024 EMI-HR. Alle rechten voorbehouden.