Het onderzoek naar een toekomstbestendige vorm van tutoring in Rotterdam is halverwege. De eerste inzichten uit het onderzoeks- en adviestraject Studenttutoren010 laten zien dat effectieve begeleiding van leerlingen meer vraagt dan alleen vakinhoudelijke ondersteuning. De combinatie van doelgericht werken én een sterke persoonlijke relatie blijkt essentieel voor impact.
Waar eerder vooral werd gefocust op het inhalen van taal- en rekenachterstanden, horen we van scholen nu een bredere behoefte: begeleiding die ook bijdraagt aan persoonlijke ontwikkeling en het vergroten van cultureel kapitaal. Dit schuift richting de aanpak van mentoring, zoals we die kennen van Mentoren op Zuid. De eerste onderzoeksresultaten naar ‘goal setting’ – het systematisch werken aan persoonlijke leerdoelen – wijzen voorzichtig in positieve richting.
In de tweede helft van het schooljaar 2024-2025 wordt het onderzoek voortgezet. Het doel: een vorm van tutoring vinden die goed inpasbaar is in het onderwijs en echt werkt voor Rotterdamse leerlingen.
Benieuwd naar alle bevindingen tot nu toe?
Download het volledige tussentijds verslag via de knop hieronder!