Het verhaal van Auwien

Auwien Boelkens is docent Nederlands aan het Olympia College. Ze is de klassenmentor van J1; een internationale schakelklas met leerlingen in de leeftijd van 11 tot 14 jaar. “Juist bij deze groep past Mentoren op Zuid heel goed, omdat deze leerlingen hun weg in Nederland moeten vinden. In hun leerroute en in hun hoofd. Daarvoor is het belangrijk dat ze de aandacht krijgen die ze verdienen.”

Auwien vertelt

Als docent ben ik wel jaloers dat de studentmentoren een uur per week 1-op-1 aandacht kunnen geven aan de leerlingen. Daar kom ik in een reguliere lesweek niet aan toe. Je mag dit als klassenmentor overigens niet zien als een uur waarop studenten jouw leerlingen overnemen; je moet goed aanhaken bij wat er gebeurt, je laten inspireren en het proces begeleiden om het maximale er uit te halen. Ik overleg tijdens de mentorbijeenkomst met de hogeschooldocent en sluit regelmatig aan bij de intervisie van de studenten.

Kennis en ervaring delen

Deelname aan Mentoren op Zuid heeft mij geïnspireerd. Ik werk graag samen. Ik heb veel ervaring dus ik kan veel geven, maar ik leer ook weer van de hogeschooldocent. Ik ben hierdoor gaan nadenken hoe ik mijn kennis kan delen, om te voorkomen dat ik als docent voor de klas mijn ding sta te doen en ondertussen alle kennis voor mezelf houd. 

Leren in de praktijk

Ik hoop dat studenten er van leren verantwoordelijkheid te nemen voor een persoon. Dat ze echt aandacht besteden aan de voorbereiding van de bijeenkomst, de mentee en de reflectie op hun eigen handelen. Dat ze zichzelf durven laten zien om een band op te bouwen met de ander. En dat als de student het even niet kan, dat de student zich daar dan over uitspreekt, zodat anderen ondersteuning kunnen bieden.

Meerwaarde voor de klas

De leerlingen kunnen prachtig verwoorden op welke manier zij iets aan de studentmentoren hebben. Ik zie in de glimlach van een mentee als de mentor binnenkomt ook terug of ze elkaar gevonden hebben. Een aantal mannelijke studentmentoren zijn echt in staat geweest tot het puberbrein door te dringen. Er staan veel vrouwen voor de klas. Om nu eens een mannelijk rolmodel te hebben dat een boks geeft, even stoeit, dat rauwe… Dat is heel waardevol. Daarnaast hebben de studentmentoren ook echt bijgedragen aan het groepsgevoel dat gecreëerd is in de klas.

Neem contact met ons op als je ook je verhaal wilt delen

Facebook
LinkedIn